Τρίτη, 23 Δεκεμβρίου 2014

ΦΑΚΕΛΛΟΣ Β5: ΕΡΓΑΣΙΑ - ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ


 

Μπορείτε να επιλέξετε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω θέματα ...

Μπορείτε να εργαστείτε ατομικά ή ομαδικά ...


Α. ΘΕΜΑΤΑ:

  1. Να επισκεφθείτε τα ηλεκτρονικά λεξικά της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα, να βρείτε τις ερμηνείες των παρακάτω λέξεων και να προσπαθήστε να επισημάνετε τις διαφορές τους δημιουργώντας παραγράφους αναπτυγμένες με ορισμό ή με σύγκριση και αντίθεση
    • εργασία 
    • επάγγελμα
    • δουλειά
    • δουλεία 
  2. Σε ένα κείμενο με τη μέθοδο της σύγκρισης - αντίθεσης να αναφερθείτε στη χρησιμότητα της εργασίας στη ζωή του ανθρώπου και στα προβλήματα που δημιουργεί η ανεργία.
  3. Να επιλέξετε ένα επάγγελμα που θα θέλατε να ασκήσετε όταν θα μεγαλώσετε και να αναφερθείτε στους λόγους που σας οδήγησαν σε αυτή σας την επιλογή. Να γράψετε μία επιστολή σε έναν φίλο σας και να κάνετε παραγράφους με αιτιολόγηση.
  4. Προσπαθείστε να βρείτε πληροφορίες για αυτό το επάγγελμα, όπως προσόντα που χρειάζονται, σπουδές, απαιτήσεις, ευκολίες, δυσκολίες... Παρουσιάστε το υλικό σας σε ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σας.
  5. Πως φαντάζεστε τον εαυτό σας ως εργαζόμενο μετά από μερικά χρόνια; Ποια όνειρα περιμένετε να πραγματοποιήσετε; Να περιγράψετε τον επαγγελματικό σας χώρο.
  6. Ζητείστε από ένα πρόσωπο από το οικογενειακό ή το φιλικό σας περιβάλλον να σας αφηγηθεί ένα ευχάριστο ή ένα αστείο περιστατικό από το επάγγελμά του.
  7. Φαντάσου ότι είσαι δημοσιογράφος και θέλεις να πάρεις συνέντευξη από κάποιον επιτυχημένο επαγγελματία. Κάνε έναν κατάλογο με πιθανές ερωτήσεις που θα του έκανες.
  8. Να ζητήσετε πληροφορίες από μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους για επαγγέλματα που σήμερα έχουν εξαφανιστεί. Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για μερικά από αυτά τα  επαγγέλματα πατώντας  ΕΔΩ   και να δημιουργήσετε ένα power point επιλέγοντας τα σημαντικότερα από αυτά.
  9. Η παιδική εργασία που εξακολουθεί να υπάρχει σε μεγάλη έκταση στις μέρες μας δείχνει μία από τις πτυχές της παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μπορείτε να γράψετε μία επιστολή διαμαρτυρίας στον Γενικό Γραμματέα του Ο.Η.Ε. όπου θα εκθέτετε το μέγεθος του προβλήματος στις μέρες μας και θα του ζητάτε να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων του παιδιού. Ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το θέμα αυτό  μπορείτε να βρείτε πατώντας  ΕΔΩ.
  10. Διαβάστε το παρακάτω κείμενο. Μπορείτε να πάρετε αποσπάσματα και να τα ενσωματώσετε στην εργασία σας, όπου νομίζετε ότι ταιριάζουν. Μπορείτε επίσης να επιλέξετε μία φράση που σας άρεσε και να την αναπτύξετε. Μπορείτε φυσικά, αν κάπου διαφωνείτε, να αναπτύξετε τις αντιρρήσεις σας.

Εργασία  
 Μετά ένας γεωργός είπε: «Μίλησέ μας για τη Δουλειά».
    
 Κι εκείνος απάντησε, λέγοντας: 

     «Δουλεύετε, για να συμβαδίζετε με τη γη και την ψυχή της γης.
     Γιατί το να είσαι άεργος σημαίνει να είσαι ξένος με τις εποχές, 
και να βγαίνεις έξω από την πορεία της ζωής, 
που βαδίζει μεγαλόπρεπα και περήφανα αλλά και με υποταγή προς το άπειρο.
     Όταν δουλεύετε, είστε μια φλογέρα 
που μέσα από την καρδιά της ο ψίθυρος των ωρών μετατρέπεται σε μελωδία.
     Ποιος από σας θα ήθελε να είναι ένα καλάμι, βουβό και άφωνο, 
όταν όλα τ’ άλλα τραγουδούν μαζί ενωμένα;
     Από πάντα σας έλεγαν ότι η δουλειά είναι κατάρα κι ο μόχθος δυστυχία.
    Αλλά εγώ σας λέω ότι, όταν δουλεύετε, 
πραγματοποιείτε ένα μέρος από το πιο μακρινό όνειρο της γης, 
που ανατέθηκε σε σας όταν το όνειρο αυτό γεννήθηκε.  
     Κι όταν ζείτε με τη δουλειά, αγαπάτε πραγματικά τη ζωή.
     Κι όταν αγαπάτε τη ζωή μέσα από το μόχθο της δουλειάς, 
σημαίνει ότι επικοινωνείτε με το πιο κρυφό μυστικό της ζωής.

     Αλλά αν μέσα στον πόνο σας ονομάζετε τη γέννηση πόνο 
και τη συντήρηση της σάρκας μια κατάρα, που είναι γραμμένη στο μέτωπό σας, 
τότε σας απαντώ ότι τίποτ’ άλλο εκτός από τον ιδρώτα του μετώπου σας δε θα σβήσει
 αυτό που είναι γραμμένο.

     Σας έχουν ακόμα πει πως η ζωή είναι σκοτάδι, 
και μέσα στην απελπισία σας επαναλαμβάνετε σαν ηχώ αυτό που ειπώθηκε από τον απελπισμένο.
     Κι εγώ λέω ότι η ζωή είναι πραγματικά σκοτάδι, εάν δεν υπάρχει πάθος.
     Και κάθε πάθος είναι τυφλό, εάν δεν υπάρχει γνώση.
     Και κάθε γνώση είναι μάταιη, εάν δεν υπάρχει δουλειά.
     Και κάθε δουλειά είναι άδεια, εάν δεν υπάρχει αγάπη.
     Και όταν δουλεύετε με αγάπη, ενώνεστε με τον εαυτό σας, ο ένας με τον άλλο, και με το Θεό. 

     Και τι σημαίνει να δουλεύεις με αγάπη;
     Σημαίνει να υφαίνεις το ύφασμα με κλωστές που τραβάς από την καρδιά σου,

 σα να ’ταν να φορέσει το ύφασμα αυτό η αγαπημένη σου ψυχή.
     Σημαίνει να χτίζεις ένα σπίτι με στοργή, 
σα να ’ταν να κατοικήσει στο σπίτι αυτό η αγαπημένη σου ψυχή.
     Σημαίνει να σπέρνεις σπόρους με τρυφερότητα και να μαζεύεις τη σοδειά με χαρά, 
 σα να ’ταν να φάει τον καρπό η αγαπημένη σου ψυχή.
     Σημαίνει να δίνεις σ’ όλα τα πράγματα το δικό σου νόημα με μια ανάσα από το πνεύμα σου.
     Και να ξέρεις ότι όλοι οι ευλογημένοι νεκροί στέκονται γύρω σου και σε κοιτάζουν.
                                                     
     Πολλές φορές σας άκουσα να λέτε, σα να μιλούσατε στον ύπνο σας,
 “Αυτός που δουλεύει το μάρμαρο, και βρίσκει την έκφραση της ψυχής του στην πέτρα, 
 είναι ανώτερος από αυτόν που οργώνει τη γη.
     Κι αυτός που πιάνει τα χρώματα του ουράνιου τόξου 
και τα βάζει πάνω σ’ ένα πανί με ανθρώπινες μορφές,
 αξίζει περισσότερο απ’ αυτόν που φτιάχνει σαντάλια για τα πόδια μας.”
     Αλλά εγώ λέω, όχι στον ύπνο μου, αλλά ολόξυπνος στο καταμεσήμερο, 
ότι ο άνεμος δεν τραγουδά πιο γλυκά στις γιγάντιες βαλανιδιές
 απ’ ό,τι στο πιο μικρό και ταπεινό χορτάρι.
     Και μεγάλος είναι μόνο που μετατρέπει τη φωνή του ανέμου σε τραγούδι 
που το κάνει πιο γλυκό με την αγάπη του.
     
      Η Δουλειά είναι αγάπη φανερωμένη.
     Κι αν δεν μπορείτε να δουλεύετε με αγάπη παρά μόνο με αηδία, 
καλύτερα να παρατήσετε τη δουλειά σας και να καθίσετε στην πύλη του ναού
 και να παίρνετε ελεημοσύνες από εκείνους που δουλεύουν με χαρά.
     Γιατί αν ψήσεις το ψωμί με αδιαφορία, 
ψήνεις ένα πικρό ψωμί, που δε χορταίνει παρά τη μισή μόνο πείνα του ανθρώπου.
     Κι αν αγαναχτείς με το πάτημα των σταφυλιών, η αγανάχτησή σου στάζει δηλητήριο στο κρασί.
     Κι αν τραγουδάς σαν τους αγγέλους, και δεν αγαπάς το τραγούδι, 
βουλώνεις τα αυτιά του ανθρώπου στις φωνές της μέρας και τις φωνές της νύχτας.»

Από τον "Προφήτη" του Χαλίλ Γκιμπράν.
     


    Β΄ ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:


    1. Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    *  Εξασφαλίζει στον εργαζόμενο τα απαραίτητα υλικά αγαθά για την επι­βίωση του.
    * Εθίζει το άτομο στη συνεργασία, στην αλληλoεκτίμηση, στην αναγνώριση της προσφοράς
     των άλλων. Αντιλαμβάνεται πως τα μεγάλα και σημαντικά έργα δεν πετυχαίνονται με την 
    προσπάθεια ενός ατόμου αλλά με τη συμμετοχή πολ­λών. Αυτή η εκτίμηση τον οδηγεί στη συνειδητοποίηση πως κάθε άνθρωπος εί­ναι συμπληρωματικός του άλλου.
    *  Εξαναγκάζει το άτομο να προωθεί τους αναγκαίους όρους της κοινωνι­κής ζωής. όπως 
    το διάλογο, την υποχωρητικότητα, την υπευθυνότητα, τη συνέ­πεια, την αυτοκριτική, την 
    αλληλεγγύη, την άμιλλα και την τήρηση του μέτρου. Οι αρετές αυτές συμβάλλουν στην
     κοινωνική αποδοχή του.
    * Στο χώρο εργασίας έρχεται σε επαφή με αρκετά άτομα, με αποτέλεσμα να οδηγείται στην αυτογνωσία και να του παρέχεται η δυνατότητα σύναψης δε­σμών φιλίας και ορθών
    διαπροσωπικών σχέσεων.
    * Συμβάλλει στη διεύρυνση του πνεύματος, οξύνει το νου και βαθαίνει την κρίση. Καλλιεργεί
     τη φαντασία και καθιστά το άτομο επινοητικό, φιλέρευνο και διορατικό. Το οδηγεί στον προγραμματισμό, στην οργάνωση και στη συνειδητο­ποίηση πως στη ζωή τίποτα δε χαρίζεται, 
    αλλά τα πάντα κατακτώνται.
    * Ηθικοποιεί το άτομο. Για να επιτύχει κανείς στην εργασία του. οφείλει να διαθέτει 
    ηθικές αρετές, όπως ειλικρίνεια, ανιδιοτέλεια, ανθρωπιά, αίσθημα δι­καιοσύνης, 
    αντιμετώπιση του ανθρώπου στη σωστή του διάσταση. Απαλλαγή από το φανατισμό, 
    το δογματισμό, τις προκαταλήψεις και άλλα φοβερά πάθη.
    *  Η ζήλια, ο φθόνος, η συκοφαντία, η φλυαρία και άλλες κακές συνήθειες δεν έρχονται 
    στην επιφάνεια εύκολα, γιατί το άτομο αφοσιώνεται στην εργασία του, στο επιτελούμενο
     έργο και μόνο σ' αυτό. Εξάλλου με την εργασία αποφεύγονται και άλλες κακές χρήσεις των ικανοτήτων του ατόμου. Οι προγο­νοί μας έλεγαν εύστοχα: «αργία μήτηρ πάσης κακίας».
    *  Καταπολεμά την ανία, την πλήξη και τη μοναξιά, γιατί ο κοινωνικός και συλλογικός 
    χαρακτήρας της εργασίας δεν αφήνει περιθώρια για τη δημιουργία των πιο πάνω καταστάσεων,
    *  Το άτομο αποκτά ήρεμο ψυχικό κόσμο, γιατί με την εργασία του δεν προσφέρει μόνο στον 
    εαυτό του, αλλά και στο κοινωνικό σύνολο. Αισθάνεται ότι μετέχει και αυτός στη δημιουργία 
    που γίνεται γύρω του, δίνει νόημα στη ζωή του, αποκτά αυτοπεποίθηση, αισιοδοξία και 
    απαλλάσσεται από διάφορα συ­μπλέγματα. Η χαρά επίσης που αισθάνεται το άτομο από την αξιοποίηση των κλίσεων και των δυνατοτήτων του, καθώς και από την ατομική δημιουργία,
    αποτελεί σημαντική ψυχική τόνωση.
    * Γενικότερα θα λέγαμε πως το άτομο με την εργασία  ολοκληρώνει την προσωπικότητα του.
    *  Είναι φυσικό πως μια κοινωνία, όταν έχει στους κόλπους της άτομα πρό­θυμα για εργασία, 
    τότε προοδεύει σ' όλους τους τομείς, γιατί επικρατεί κλίμα συνεργασίας και αποφεύγονται τα φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας. Η κοι­νωνική και πολιτική γαλήνη ευνοεί την ανάπτυξη στον οικονομικό, στον κοινω­νικό, στον ηθικό και στον πολιτικό τομέα.


    2. ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ

    *  Οικονομική εξαθλίωση. Τα άτομα αδυνατούν να καλύψουν οικονομικά τις βασικές βιοτικές ανάγκες τους. Είναι περιττό να μιλάει κανείς για ποιότητα ζωής στον τρόπο διαβίωσης.
    *  Ψυχολογικές επιπτώσεις. Τα μη εργαζόμενα άτομα αντιμετωπίζουν ψυχο­λογικά
    προβλήματα. Αισθάνονται μειονεκτικά και θεωρούν τον εαυτό τους αποτυχημένο, με 
    αποτέλεσμα να δημιουργούνται συμπλέγματα κατωτερότητας.
    *  Χάνεται η διάθεση για ζωή, η αισιοδοξία και η ελπίδα, που αποτελούν δυνάμεις στήριξης 
    του ατόμου. Τη θέση τους παίρνει η αβεβαιότητα, η ανασφά­λεια και το ψυχοφθόρο άγχος.
    *  Δημιουργούνται αδιέξοδα και απογοήτευση ιδίως στα νεαρά άτομα που με τόσους κόπους 
    και τόσα έξοδα κατόρθωσαν να εξασφαλίσουν ένα πτυχίο, αλλά δε βρίσκουν αντίστοιχη εργασία. Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η αποκαλούμενη «συναισθηματική γήρανση» των
     ατόμων, η παραίτηση από τη ζωή, η καταφυγή στο αλκοόλ, στα ναρκωτικά και όχι σπάνια και 
    στις αυτοκτο­νίες.
    *  Δυσχεραίνονται οι διαπροσωπικές σχέσεις, γιατί τα μη εργαζόμενα άτο­μα, λόγω του
     αισθήματος μειονεξίας και της ανασφάλειας, γίνονται εσω­στρεφή και κλείνονται στον εαυτό τους.
    *  Καταρρακώνεται η προσωπικότητα του ατόμου, γιατί για την επίλυση των βασικών βιοτικών
     του αναγκών, επιδιώκει την εξοικονόμηση χρημάτων με αντάλλαγμα οποιοδήποτε τίμημα. 
    Εκλιπαρεί, ταπεινώνεται, παραβαίνει τις ηθι­κές του αρχές και συμβιβάζεται σε θέματα που υποβαθμίζουν και εξευτελίζουν την προσωπικότητά του.
    *  Όταν ζει κανείς σε μια κοινωνία που χαρακτηρίζεται ως κοινωνία της αφθονίας, τότε η
     φτώχεια γίνεται πιο δυσβάσταχτη. Αποτέλεσμα η δημιουργία φαινομένων κοινωνικής
     παθογένειας, όπως οι κλοπές, η βία και το έγκλημα.
    *  Κλονίζεται η εμπιστοσύνη προς την πολιτεία, γιατί δεν μπορεί να επιλύ­σει το βασικό
     αυτό πρόβλημα των πολιτών της. Πολλά άτομα οδηγούνται στην αναρχία και στην περιθωριοποίηση.
    *  Η πολιτεία επιβαρύνεται οικονομικά, για να επουλώσει βασικές ανάγκες των ανέργων με επιδόματα ανεργίας.
    * Αδυνατεί η πολιτεία να εκμεταλλευτεί το ικανό εργατικό δυναμικό που διαθέτει στους
     κόλπους της.
    * Η κοινωνία αφήνει ανεκμετάλλευτες τις ικανότητες ενός μέρους του έμψυχου
     δυναμικού της, που μπορεί και θέλει να συμβάλει στην παραγωγική διαδικα­σία.
     Επιπλέον, τα άνεργα άτομα αδυνατούν να καταναλώσουν τα διάφορα προϊόντα της αγοράς, 
    γεγονός που οδηγεί στην εμφάνιση οικονομικής κρί­σης.
    *  Το άνεργο άτομο αδυνατεί να ικανοποιήσει βασικές του ανάγκες, όχι μόνο υλικές
     αλλά και πνευματικές. Η οικονομική δυσπραγία τον ωθεί στη μιζέρια και την εξαθλίωση. 
    Οι δημιουργικές του ικανότητες μένουν αναξιοποίητες, με αποτέλεσμα το άτομο να
     αισθάνεται μειονεκτικά απέναντι σ' αυτούς που πα­ράγουν έργο.
    *  Το άγχος και η ανασφάλεια για το μέλλον ταλαιπωρούν το άτομο. Για να επι­βιώσει
     αναγκάζεται να συμβιβαστεί με εργασίες άσχετες προς τις γνώσεις και τα ενδιαφέροντα 
    του και κατώτερες των δυνατοτήτων του. Συνειδητοποιεί ότι οι επιλογές του δε δικαιώθηκαν
     και κατηγορεί τον εαυτό του γι' αυτό.
    *  Η απογοήτευση που προκύπτει από τη διάψευση των ονείρων και τη συνεχή απόρριψη
    οδηγεί πολλά άτομα σε αναζήτηση τρόπων φυγής από τη σκληρή πραγματικότητα: ναρκωτικά, αλκοολισμός, αυτοκτονίες ...


    3. ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΤΗΣ ΤΗΛΕ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ

       Ο άνθρωπος εργάζεται με μεγαλύτερη άνεση σε ένα χώρο πιο οικείο και σε ένα περιβάλλον 
    πιο ευχάριστο.
        Εξοικονομείται χρόνος και το άτομο έχει επιπλέον εισόδημα.
      Μπορεί το άτομο να συνδυάσει τις οικογενειακές υποχρεώσεις του με το επάγγελμα.
      Με την τηλεργασία θα έχει μια πρώτη εμπειρία σε ένα νέο επάγγελμα, θα αποκτήσει 
    εξάσκηση και θα καλύψει τις βιοτικές του ανάγκες.
      Δεν υπάρχει άμεση επαφή με την εργοδοσία, απουσιάζει η αίσθηση του ελέγ­χου από τον εργοδότη και δε χάνεται η ουσιαστική επαφή με την οικογένεια.
       Το άτομο βγαίνει από την παθητικότητα και την αδράνεια.
      Συμφέρει τις επιχειρήσεις γιατί μειώνονται οι μισθοί, αφού οι εργαζόμενοι δεν αμείβονται
     όσο αυτοί που εργάζονται στο γραφείο.
      Δεν υπάρχουν έξοδα μετακίνησης (βενζίνη, διόδια κτλ.).
      Το άτομο μπορεί να προσαρμόσει την εργασία του στις ώρες που πραγμα­τικά επιθυμεί 
    και είναι πιο νηφάλιο. Συνεπώς αυξάνεται η αποδοτικότητα του, άρα και η παραγωγικότητα του.
      Μπορεί κάποιος να βγάζει περισσότερα χρήματα γιατί χωρίς ωράριο έχει τη δυνατότητα να ασχολείται με διαφορετικά επαγγελματικά αντικείμενα.
      Δυνατότητα παραγωγικής απασχόλησης σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες όπως άτομα
     με ειδικές ανάγκες και μητέρες.


     4. ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΤΗΣ ΤΗΛΕ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ

      Διαιωνίζεται η ανεργία γιατί καλλιεργείται η πολυθεσία.
      Μπορεί η τηλεργασία να είναι μια προσωρινή λύση για την αντιμετώπιση της ανεργίας,
     επειδή προωθεί την πολυθεσία, στην ουσία όμως την ενισχύει.
      Το άτομο μπορεί να αποκτήσει ψυχολογικά προβλήματα γιατί δεν ξεδιπλώ­νει τη
     δημιουργικότητα του άνετα.
      Πρόκειται για κατώτερες θέσεις απασχόλησης, με αποτέλεσμα να υπάρχουν περιορισμένες επαγγελματικές προοπτικές για τα άτομα που εργάζονται σε αυτές.
      Απομονώνεται ο εργαζόμενος, δεν έρχεται σε επαφή με άλλους συναδέλ­φους και δεν
     μπορεί να λάβει μέρος στο συνδικαλισμό. Έτσι η εργασία χά­νει το χαρακτήρα της ως 
    παράγοντας κοινωνικοποίησης.
      Πρόκειται για περιστασιακές δουλειές και ο εργαζόμενος δεν έχει ασφάλεια και ιατρική
     κάλυψη.
       Έχει πολύ χαμηλές αποδοχές και μπορεί να πέσει αντικείμενο εκμετάλλευσης.
       Επειδή αυτά τα άτομα εργάζονται κυρίως με Η/Υ, μπορούμε να πούμε ότι καλλιεργούνται
     και τα αρνητικά στοιχεία που προέρχονται από τη χρήση των Η/Υ (αποξένωση, μηχανοποίηση, τυποποίηση). Απώλεια δικαιωμάτων και προνομίων.
      Υψηλό αρχικό κόστος εξοπλισμού για τους αυτοαπασχολούμενους. Μικρές 
    επαγγελματικές προοπτικές για ανέλιξη και πρόοδο.

     


    5. ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ

    α. Η οικογένεια. Καθορίζει την προσωπικότητα του ατόμου και του δίνει τα πρώτα βιώματα και τις κατευθύνσεις. Αδιαφορεί, πολλές φορές, για τις κλί­σεις του παιδιού και γίνεται καταπιεστική και φορτική, με αποτέλεσμα ο νέος να οδηγείται στην εκλογή επαγγέλματος που θα επιθυμούσαν. Πολλές φορές και το επάγγελμα των γονέων λειτουργεί ως θετικός ή αποτρεπτικός παράγοντας.
    β. Το σχολείο. Επηρεάζει το άτομο με τον επαγγελματικό προσανατολισμό, το περιεχόμενο σπουδών, τον τύπο του σχολείου, την καλλιέργεια της κρίσης, το επίπεδο των διδασκόντων, τα πρότυπα που παρέχονται και. γενικότερα τις πληροφορίες και εμπειρίες που αποκτά το νεαρό άτομο στο σχολικό  περιβάλλον.
    γ. Το άμεσο και έμμεσο κοινωνικό περιβάλλον. Οι διάφοροι συγγενείς και φίλοι της οικογένειας, καθώς και η κοινωνία προβάλλουν πρότυπα που οφείλει ν' ακολουθήσει ο νέος. Πολλές φορές τα πρότυπα αυτά είναι ευκαιριακά, απο­τελούν «μόδα» και αποβλέπουν συνήθως στη δόξα, στο κοινωνικό γόητρο και κύρος, αλλά και στην απόκτηση χρήματος, ιδιαίτερα σήμερα που η εποχή μας χαρακτηρίζεται ως έντονα καταναλωτική.
    δ. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με τα πρότυπα που προωθούν.
    ε. Η ψυχοσωματική υγεία αποτελεί θεμελιακό παράγοντα για την υλοποίη­ση των στόχων.


    6. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΥΠΟΨΗ…

    *  Να ανταποκρίνεται στην ψυχοσύνθεση και στα ενδιαφέροντά μας. Να μην είναι μόνο σύμφωνο με τις δυνατότητες μας αλλά και με τις κλίσεις μας. Αν με την αυτογνωσία μας δε συνταιριάσουμε τις παρορμήσεις και τις κλίσεις μας τότε υπάρχει κίνδυνος να οδηγηθούμε σε λανθασμένες επιλογές.
    * Να παρέχει τη δυνατότητα αξιοποίησης των δυνατοτήτων και ικανοτήτων του ατόμου, γιατί τότε μόνο θα μπορέσει να φτάσει στο μέγιστο της απόδοση; του.
    * Να παρέχει τη δυνατότητα δημιουργικής εργασίας, έτσι ώστε το άτομο να χαίρεται το δημιούργημα του.
    * Να είναι ευχάριστη η απασχόληση μ' αυτό και έτσι να αποφεύγεται η αλ­λοτρίωση, η μονοτονία και η δημιουργία ψυχολογικών προβλημάτων, όπως άγ­χος, νευρώσεις και άλλες παρόμοιες ψυχοφθόρες καταστάσεις.
    *  Να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο, να συμβάλλει στην απρόσκοπτη επικοινωνία με ευρύτερα στρώματα της κοινωνίας, με αποτέλεσμα να δίνεται στο άτομο η δυνατότητα εύκολης κοινωνικοποίησης.
    * Να εξασφαλίζει τα μέσα για έρευνα και να παρέχει δυνατότητες ατομι­κών πρωτοβουλιών και επαγγελματικής εξέλιξης.
     * Να παρέχει δυνατότητα συνεχούς απασχόλησης και να μην κινδυνεύει να μείνει άνεργο.
    * Οι συνθήκες εργασίας να είναι τέτοιες, ώστε να ασχο­λείται απερίσπαστα με το έργο του.
    *  Δεν είναι απαραίτητο να επιλέγεται από το ύψος της οικονομικής προσφοράς του, γιατί δεν είναι μόνο βιοποριστική απασχόληση, αλλά και δη­μιουργική έκφραση. Ωστόσο θα πρέπει οι απολαβές να είναι ικανοποιητικές και ν' αρκούν για μια στοιχειώδη διαβίωση. Η οικονομική άνεση δίνει στο άτομο τη δυνατότητα απρόσκοπτης ενασχόλησης με την εργα­σία του.

    Γ. ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ:

    Μπείτε  πατώντας  ΕΔΩ    να κάντε μία 
    δοκιμασία προσωπικότητας
     και επαγγελματικού προσανατολισμού.


    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου